En tidsrejse tilbage til jægerstenalderen med Ask & Liv byder blandt andet på hulebygning, bål, dyrespor, snittetræning, bueskydning og spiselige planter. Gennem fortælling, lyd og en tur i naturen lærer børnehavebørnene om, hvordan livet foregik i den svundne tid.
I Rudersdal Kommune er natur og udeliv omdrejningspunkt i arbejdet med at bygge bro og skabe sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Jægerstenalder-aktiviteterne er en del af overgangsarbejdet. Naturvejleder Pil Hagenbøl Hansen fra Naturskolerne i Rude Skov og Raadvad har samarbejdet med naturvejleder ved Bistruphus, Helle Fuglsang, omkring projektet. Pil fortæller:
Bliv NaturligVis har udviklet "Ask & Liv - flytter ud i naturen" som et spændende og lærerigt materiale målrettet børnehaver, der ønsker at arbejde med et naturforløb, der skaber fantasi, indlevelse og fordybelse. Ask & Liv-materialet inviterer børnene ind i en spændende historiefortælling og ud på nye eventyr, i deres nære natur. I forløbet om Ask & Liv skal børnene lære om hvordan jægerstenalderfolket levede i naturen. De hører spændende historier om jagt, vilde dyr og mystiske bjørneånder. Efter forløbet ved de en hel masse om Ask & Liv og om hvordan det var at leve i jægerstenalderen.
Oplyste jægerstenalder-børn
I projektets første del havde børnene i Rudersdal blandt andet bygget huler for på den måde at blive klogere på jægerstenalderen.
- Sammen med børnene taler vi om, at vinteren på den nordlige halvkugle er mørk og kold, hvilket gav udfordringer for jægerstenalderfolket. Præcis som kulden gør for dyrene i vinterskoven. Børnene har budt ind med idéer til at konstruere en hule og det er blevet til nogle rigtig flotte huler som efterfølgende har givet anledning til gode snakke, fortæller Pil Hagenbøl Hansen.
Og de deltagende børnehuse udviste alle stor tilfredshed med det kreative forløb. Pædagog Rajinder Sahota fra Børnehuset Lyngborghave fortæller:
- Børnene har taget rigtig godt imod projektet og jeg kan se på deres lege på legepladsen, at de tager oplevelserne med hjem. Den anden dag gik jeg forbi et par børn i sandkassen og spurgte, hvad de lavede. De sagde, de legede stenalder og reflekterede over, hvilke kager de mon lavede i stenalderen.