Vandets kredsløb giver eleverne indsigt i og forståelse for vandets kredsløb. Eleverne bliver i stand til selv at lave modeller af vandets kredsløb og forklare modellerne med relevante fagbegreber. Forløbet skaber forståelse for, hvor i kredsløbet vi mennesker forurener, og hvor vi kan rense vandet.
Ørreden som miljøindikator giver eleverne indsigt i og forståelse af miljøtilstanden i vandløb. Eleverne bliver i stand til selv at lave undersøgelser af vandløbene, så de kan bestemme vandløbets miljømæssige tilstand. De skal med relevante fagbegreber kunne beskrive vandløbets miljøtilstand og de virkemidler, som kan forbedre tilstanden. Forløbet skaber forståelse for, hvorfor det er vigtigt med et godt vandmiljø i de små vandløb.
Naturgenopretning giver eleverne indsigt i og forståelse af begrebet naturgenopretning. Forløbet gør eleverne i stand til selv at lave naturgenopretning og kunne argumentere for fordele og ulemper. De skal med relevante fagbegreber kunne beskrive naturgenopretning. Forløbet skaber forståelse for, hvorfor det er vigtigt med naturgenopretning, og det skal ses som en investering og ikke en udgift for samfundet.
Natur og Samfund giver eleverne indsigt i og forståelse af samspillet med natur og samfundets behov for fødevareproduktion og bebyggelse. Forløbet gør eleverne i stand til at skelne mellem natur- og kulturlandskaber. Eleverne skal med relevante fagbegreber kunne beskrive natur og samfund. Forløbet skaber forståelse for, hvorfor naturområder er vigtige.
Kombiner materiale og aktiviteter med besøg af en naturformidler og få det bedste forløb.